Trasa (2019 r.)
START/META, miasteczko - Parking pod szkołą podstawową nr 4 przy ul. Dużej 3 w rejonie remizy Ochotniczej Straży Pożarnej (skrzyżowanie ul. Dużej i Zabawnej). Na teren startu kierujemy się ul. Dużą od ul. Piłsudskiego i ul. Zabawną od ul. Wspólnej.
Trasa tegorocznej edycji Memoriału wiedzie w większości po śladzie trasy z 2017 roku, zmieniliśmy natomiast charakter trasy, przygotowując kilka niespodzianek. W tym roku możecie liczyć na sporo trudności. Omijamy co prawda Jezioro Kruczek i okrążający go uroczy techniczny singiel, ale dodaliśmy trochę elementów znanych z zawodów XC- kręte, szybkie i ciasne single sztywne podjazdy, często piaskowe oraz szybkie, nierzadko trudne zjazdy.
Trasa Memoriału jest bardzo urozmaicona i często trudna technicznie.
Czasami przypomina typowy, piaszczysty maraton, a miejscami techniczny wyścig XC. Startujący w poprzednich edycjach wiedzą, że należy ją traktować poważnie. Na początkowym odcinku trasy występuje wiele skrzyżowań z ruchliwymi drogami asfaltowymi, a startujący zobowiązani są do przestrzegania zasad ruchu drogowego. Przygotowanie trasy polega na jej wyznaczeniu, przecięciu i udrożnieniu, ale kilka jej odcinków to zupełne bezdroża obfitujące w gałęzie, pnie, krzewy i pokrzywy.
Dystans STANDRD (ok. 17 km)
START/META - ulica Duża przy Szkole Podstawowej nr 4. Startujący ustawiają się na ulicy między budynkiem OSP Marki, a Szkołą Podstawową.
Pierwszy odcinek – rozjazdowy o długości ok. 2,5 km odbywa się w większości drogami asfaltowymi miasta Marki. Dla dystansu Sport (3 kółka) ten odcinek przejeżdżamy tylko zaraz po starcie. Kolejne okrążenia to przejechanie linii START/META i kontynuacja wyścigu drogami szutrowymi/leśnymi.
Startujemy w kierunku ul. Wspólnej, skręcamy w lewo w ul. Zimną, mijamy skrzyżowanie z ul. Wspólną i dalej ulicą Złotą, po czym na końcu ul. Złotej skręcamy w prawo w ul. Platynową i jedziemy do końca tej ulicy. Na tych ciasnych asfaltowych skrzyżowaniach należy szczególnie uważać. Ten pierwszy odcinek startu – ok. 700 metrów (ul Zimna i ul. Złota oraz Platynowa), ze względu na dużą ilość skrzyżowań, potraktujmy jako rozjazd (start honorowy). Na tym szczególnie niebezpiecznym odcinku - Policja, Straż będą ułatwiały przejazd.
Zasadniczy start ostry odbędzie się po kolejnym skręcie w lewo na końcu ul. Platynowej, w kierunku ul. Stawowej, na szerokiej, gruntowej drodze. Po ok. 400 metrach z gruntowej drogi skręcamy w prawo ul. Stawową - kierujemy się tą ulicą ok. 200 m, w kierunku Stadionu Marcovia, następnie skręt w prawo- UWAGA! CHODNIK I PRÓG Z KRAWĘŻNIKIEM!!! i między Orlikiem, a bocznym boiskiem przejeżdżamy przez teren Stadionu.
Po wyjechaniu ze Stadionu – mijamy skrzyżowanie z ul. Wspólną – dalej jedziemy prosto ok. 250 m ulicą Zabawną – to ostatni odcinek asfaltu na trasie, po którym na dobre znikamy leśnych ścieżkach ponownie spotykając się z nim dopiero na mecie/lub na kolejnym okrążeniu.
Skrzyżowanie ulic Zabawna – Wspólna – Duża - pokonujemy z ostrożnością, jedziemy szeroką, szutrową drogą, na końcu ścieżki skręt w prawo – wjeżdżamy po pierwszej piaskowej wydmie do lasu. Pierwsze odcinki leśne to szybkie, ciasne podjazdy i zjazdy, gdzie stawka na pewno się przetasuje. Kilka razy pokonujemy podjeżdżając i zjeżdżając liczne piaskowe wydmy na tyłach osiedla Horowa Góra. Po 2 mocnych kilometrach kierujemy się, obok stajni Groteska Arabians, gdzie po skręcie w lewo do lasu czeka Nas seria technicznych zakrętów, mocny podjazd- ściana i techniczny zjazd - próbka prawdziwego XC. Chwila oddechu – wjeżdżamy w kręte malownicze single w liściastym lesie pomiędzy ulicą Cichą a Wiewiórki. Również tutaj spotkamy do pokonania kilka wydm oraz piaskownic, więc łatwo nie będzie ;). Po wjechaniu i zjechaniu z największej wydmy kierujemy się w okolice ulicy Wiewiórki, ale nie wyjeżdżamy na nią, tylko drogą na skraju lasu jedziemy w kierunku cmentarza. To już połowa dystansu, a więc czas na bufet. Po bufecie do pokonania mamy kolejne wzniesienie techniczny podjazd, ostry zjazd, znów góra-dół – i zawracamy szerokim szutrem wzdłuż drogi 631. W pewnym momencie skręcamy w prawo i leśnym przyjemnym singlem wyjeżdżamy znów w okolice Wiewiórki, ale tym razem jedziemy w lewo, gdzie czeka Nas najtrudniejszy odcinek wyścigu – do pokonania 2 mocne podjazdy, zjazd, przejazd obok grobu powstańca i znów wspinaczka. Po osiągnięciu kolejnego wzniesienia techniczny, wąski zjazd między drzewami, na końcu którego musimy UWAŻAĆ!! Jest do pokonania drop – dla mniej wprawionych do pokonania pieszo. Następnie singlami kierujemy się w stronę drogi 631, gdzie spotkamy wysychające mokradła. Kolejny odcinek wzdłuż drogi 631, gdzie po opadach może być mokro i błotniście. Chwila wytchnienia, gdzie droga robi się bardziej szeroka, dojeżdżamy do kolejnej serii wydm, które należy pokonać. Piaskowy, mocny podjazd, techniczny zjazd, za chwilę jesteśmy na najwyższym wzniesieniu na trasie – Horowej Górze. Na szczycie w prawo po korzeniach meandrujemy pomiędzy drzewami i szybko zjeżdżamy w kierunku drogi 631. Na końcu zjazdu – UWAGA - ostry skręt w prawo! Znowu szeroko, ale piaszczyście. Dojeżdżamy do ulicy Bagiennej. Przy ogrodzeniu z drobiem - skręt w prawo do lasu gdzie po kilkuset metrach czeka Nas kolejny techniczny podjazd na wydmę. Przed szczytem tej wydmy w lewo kierujemy się na zjazd po „schodkach” z korzeni na którego końcu skręcamy w prawo i zawrotką - po ładnym singlu, który doprowadza Nas do kolejnego podjazdu – jeden z ostatnich już na tej pętli. Techniczny zjazd z zakrętami - bandami przejazd w kierunku bagienek i w lewo w kierunku miasteczka. Chwilę po szerokiej drodze z wybojami; skręt w prawo i przed Nami ostatnie 1,5 km. Najpierw szeroko – skręt w prawo jedziemy wzdłuż ogrodzenia cegielni, wjeżdżamy w gaik przy osiedlu Horowa Góra, by na tyłach tego osiedla pokonać jeszcze 2 piaskowe wydmy. Końcowy odcinek pętli jest trudny technicznie – Na tyłach Szkoły Podstawowej wspinamy się na wydmę, na szczycie której skręcamy w lewo i wzdłuż ogrodzenia zjeżdżamy do METY. Zjazd jest techniczny – dropy – schodki z korzeni więc mniej doświadczeni zawodnicy UWAGA! Prosimy zachować ostrożność!!!. Po tym ostatnim zjeździe w prawo – META.
Dystans SPORT (ok. 48 km)
Trasa wyścigu na dystansie SPORT składa się z trzech pętli dystansu STANDARD, wyłączając na 2 i 3 okrążeniu odcinek miejski, po przekroczeniu METY kolejne okrążenia – rozpoczynamy skręcając przed budynkiem OSP w prawo.
Prosimy nie sugerować się oznaczeniem czerwonego szlaku rowerowego o nazwie CROSS, którego przebieg jest oparty na poprzednich edycjach Memoriału, lecz nie pokrywa się całkowicie z tegoroczną trasą.
Prosimy o ostrożność i przypominamy, że zgodnie z regulaminem wyścig odbywa się na otwartym ruchu ulicznym, a każdy jedzie na własną odpowiedzialność.
Opracował: Dariusz MATYNIA
Sobota, 8 czerwca 2019